De gloednieuwe Sonaca 200!

Binnenkort nemen wij onze nieuwe Sonaca 200 in ontvangst. Dit nieuwe type is uitgerust met zeer moderne uitrusting (Garmin G500 touch screen) en gecombineerd met een zeer efficiënte motor is dit één van de meest interessant opleidingstoestellen. Contacteer ons voor meer informatie.

Prestaties

Overtreksnelheid (met flaps): 42 kias
Kruissnelheid – (@75% – FL100): 110 ktas
Stijgsnelheid @ zeeniveau: 750 fpm
Bereik bij 75% – 45 min reserve: 750 Nm
Opstijgafstand over 15 m obstakel: 470 m
Landingsafstand over 15m obstakel: 475 m
Certificatiecategorie: CS-VLA (ELA 1) – NVFR
Belastingsfactor: +4,4g/-1.76g

Afmetingen

De Sonaca 200 heeft een ruime cabine (1,17 m aan de schouders) met een perfecte zitpositie. Dankzij een verschuifbare zetel is er in de cabine zeker genoeg comfort en beenruimte voor mensen van alle lengtes.

Ons meestgebruikte toestel voor de opleidingen is de Cirrus SR20. Dit toestel, ontworpen in Amerika is een vierzitstoestel vervaardigt uit composiet materialen. Het is eveneens het eerste productievliegtuig met een ingebouwde parachute om de veiligheid nog meer te verhogen in het geval de piloot de controle verliest. Dit systeem noemt het Cirrus Airframe Parachute System (CAPS). De SR20 staat ook bekend voor zijn hoge prestaties vergeleken met gelijkaardige opleidingstoestellen op de markt, dit gecombineerd met een hoog uitrustings- en comfortniveau.

Prestaties

Takeoff distance: 1446 ft / 441 m
Takeoff (50′ object) distance: 2064 ft / 629 m
Climb Rate: 880 ft/mn
Stall Speed with Flaps: 56 KIAS / 104 km/h
Cruise Speed (75% power): 155 KTAS / 287 km/h
Cruise Range with Reserve: 627 nm / 1161 km
Maximum Range (55% power): 785 nm / 1453 km
Landing Ground Roll: 1014 ft / 309 m

Afmetingen

Wingspan: 35 ft 6 in / 10.82 m
Cabin Width 49 in / 124 cm
Cabin Height 50 in / 127 cm

De Cirrus SR22 is ontworpen als de grote broer van de Cirrus SR20. Het is een doorontwikkeling van de SR20 met een nog veel performantere zescilinder motor en een uitrusting te vergelijken met moderne lijnvliegtuigen.

De voornaamste verschillen zijn niet enkel de motor en de uitrusting, ook de vleugel is gewijzigd met een grotere brandstofcapaciteit en de romp is aangepast. Het is zeer populair onder piloten die zelf een reistoestel willen aanschaffen met zeer veel potentieel en een hoog veiligheidsniveau, zonder hoge gebruikskosten.

Onze SR22 is uitgerust met de laatste generatie Garmin G1000 Glass cockpit. Equivalenten van dit systeem kan men terugvinden in lijnvliegtuigen en private jets. Het hoge uitrustingsniveau draagt vooral bij tot een groot gebruiksgemak voor piloten van alle niveaus. Dit onder andere door gebruik te maken van een moving map op de Multi Function Display en een duidelijke horizon-indicatie op de Primary Flight Display.

Naast deze is onze SR22 ook uitgerust met het zogenaamde Flight Into Known Icing (FIKI) De-icing systeem. Dit lost heb probleem op van ijsaantasting aan de vleugels en propeller in de koude en vochtige lucht tijdens de wintermaanden. Deze kostbare optie verhoogt de veiligheid aanzienlijk en zorgt voor veel meer gebruiksmogelijkheden in de winter. Het systeem werkt door middel van een gel die uit de aanvalsboord van de vleugel wordt geperst en de propeller zodat ijs zich nooit kan vormen op deze plaatsen.

Prestaties

Takeoff distance: 968 ft / 295 m
Takeoff (50′ object) distance: 1756 ft / 535 m
Climb Rate: 1270 ft/mn
Stall Speed with Flaps: 60 KIAS / 111 km/h
Cruise Speed (75% power): 183 KTAS / 339 km/h
Cruise Range with Reserve: 627 nm / 1161 km
Maximum Range (55% power): 1050 nm / 1944 km
Landing Ground Roll: 1178 ft / 359 m

Afmetingen

Wingspan: 38 ft 4 in / 11.68 m
Cabin Width 49 in / 124 cm
Cabin Height 50 in / 127 cm

Sim Cirrus SR22

Een zeer moderne FNTP II gecertifieerde simulator van Redbird voorziet in de configuratie van een Cirrus SR22. Piloten en leerlingen maken gebruik van deze simulator in het kader van de PPL, EIR en Full IR opleidingen.

Prestaties

Exterior Shell Aluminum cockpit enclosure.
Motion Platform Electrically driven, motion base capable of simulating roll, pitch and yaw motions.
Motion Control System Hardware and software to safely command Motion Platform movements to enhance simulation with physical cues.
Primary Flight Control Single yoke/center stick/side stick with optional Control Loading system. Interchangeable depending on aircraft configuration.
Rudder Pedals Standard rudder pedals with differential brakes.
Throttle Quadrant Controls for throttle, propeller, and mixture as appropriate to aircraft being simulated. Interchangeable depending on aircraft configuration.
Avionics Panel Controls for flight instruments, GPS(s), radio(s), and autopilot as appropriate to aircraft being simulated. Interchangeable depending on aircraft configuration.

Sim Cessna mustang C510

We beschikken ook over een full motion simulator > Citation Mustang C510. Daarin kunnen aspirant vliegers en ervaren piloten de procedures trainen en hun vaardigheden aanscherpen.

Prestaties

Exterior Shell Aluminum cockpit enclosure.
Motion Platform Electrically driven, motion base capable of simulating roll, pitch and yaw motions.
Motion Control System Hardware and software to safely command Motion Platform movements to enhance simulation with physical cues.
Primary Flight Control Dual Control Loading yoke system.
Rudder Pedals Dual rudder pedals with differential brakes.
Throttle Quadrant Controls for throttle as appropriate to aircraft being simulated. Interchangeable depending on aircraft configuration.
Avionics Panel Controls for flight instruments, GPS(s), radio(s), and autopilot as appropriate to aircraft being simulated. Interchangeable depending on aircraft configuration.