page_fleet_header

//

Fleet

Ons meestgebruikte toestel voor de opleidingen is de Cirrus SR20. Dit toestel, ontworpen in Amerika is een vierzitstoestel vervaardigt uit composiet materialen. Het is eveneens het eerste productievliegtuig met een ingebouwde parachute om de veiligheid nog meer te verhogen in het geval de piloot de controle verliest. Dit systeem noemt het Cirrus Airframe Parachute System (CAPS). De SR20 staat ook bekend voor zijn hoge prestaties vergeleken met gelijkaardige opleidingstoestellen op de markt, dit gecombineerd met een hoog uitrustings- en comfortniveau.

Prestaties

Takeoff distance: 1446 ft / 441 m
Takeoff (50′ object) distance: 2064 ft / 629 m
Climb Rate: 880 ft/mn
Stall Speed with Flaps: 56 KIAS / 104 km/h
Cruise Speed (75% power): 155 KTAS / 287 km/h
Cruise Range with Reserve: 627 nm / 1161 km
Maximum Range (55% power): 785 nm / 1453 km
Landing Ground Roll: 1014 ft / 309 m

Afmetingen

Wingspan: 35 ft 6 in / 10.82 m
Cabin Width 49 in / 124 cm
Cabin Height 50 in / 127 cm

De Cirrus SR22 is ontworpen als de grote broer van de Cirrus SR20. Het is een doorontwikkeling van de SR20 met een nog veel performantere zescilinder motor en een uitrusting te vergelijken met moderne lijnvliegtuigen.

De voornaamste verschillen zijn niet enkel de motor en de uitrusting, ook de vleugel is gewijzigd met een grotere brandstofcapaciteit en de romp is aangepast. Het is zeer populair onder piloten die zelf een reistoestel willen aanschaffen met zeer veel potentieel en een hoog veiligheidsniveau, zonder hoge gebruikskosten.

Onze SR22 is uitgerust met de laatste generatie Garmin G1000 Glass cockpit. Equivalenten van dit systeem kan men terugvinden in lijnvliegtuigen en private jets. Het hoge uitrustingsniveau draagt vooral bij tot een groot gebruiksgemak voor piloten van alle niveaus. Dit onder andere door gebruik te maken van een moving map op de Multi Function Display en een duidelijke horizon-indicatie op de Primary Flight Display.

Naast deze is onze SR22 ook uitgerust met het zogenaamde Flight Into Known Icing (FIKI) De-icing systeem. Dit lost heb probleem op van ijsaantasting aan de vleugels en propeller in de koude en vochtige lucht tijdens de wintermaanden. Deze kostbare optie verhoogt de veiligheid aanzienlijk en zorgt voor veel meer gebruiksmogelijkheden in de winter. Het systeem werkt door middel van een gel die uit de aanvalsboord van de vleugel wordt geperst en de propeller zodat ijs zich nooit kan vormen op deze plaatsen.

Prestaties

Takeoff distance: 968 ft / 295 m
Takeoff (50′ object) distance: 1756 ft / 535 m
Climb Rate: 1270 ft/mn
Stall Speed with Flaps: 60 KIAS / 111 km/h
Cruise Speed (75% power): 183 KTAS / 339 km/h
Cruise Range with Reserve: 627 nm / 1161 km
Maximum Range (55% power): 1050 nm / 1944 km
Landing Ground Roll: 1178 ft / 359 m

Afmetingen

Wingspan: 38 ft 4 in / 11.68 m
Cabin Width 49 in / 124 cm
Cabin Height 50 in / 127 cm

© Copyright - Elite Pilot Training Center